Johtaminen, valmennus ja motivointi
Johtajuus
Tämän luentokerran aihe käsitteli johtajuutta sen eri muodoissa. Elämme aikaa, jossa johtajuuden käsite on murroksessa eikä perinteinen autoritäärinen karismaa ja jäykkyyttä uhkuva malli enää välttämättä ole se toimivin ratkaisu alaisten dynaamisessa johtamisessa. Ihmiset ovat erilaisia ja onkin tärkeää löytää tyyli, joka motivoi työntekijöitä parhaaseen ulosantiin. Johtamisen perustyylit on karrikoiden jaettu kahteen eri perusulottuvuuteen, joista toinen huomioi tuotantoa ja toinen ihmisiä. Näiden ääripäiden väliltä johtajan tulisi sukkuloida sujuvasti ja luoda oma keskitiensä työntekijöiden parissa.
Tämän luentokerran aihe käsitteli johtajuutta sen eri muodoissa. Elämme aikaa, jossa johtajuuden käsite on murroksessa eikä perinteinen autoritäärinen karismaa ja jäykkyyttä uhkuva malli enää välttämättä ole se toimivin ratkaisu alaisten dynaamisessa johtamisessa. Ihmiset ovat erilaisia ja onkin tärkeää löytää tyyli, joka motivoi työntekijöitä parhaaseen ulosantiin. Johtamisen perustyylit on karrikoiden jaettu kahteen eri perusulottuvuuteen, joista toinen huomioi tuotantoa ja toinen ihmisiä. Näiden ääripäiden väliltä johtajan tulisi sukkuloida sujuvasti ja luoda oma keskitiensä työntekijöiden parissa.
Nykykäsitys
monitaitoisesta johtajasta luo kuitenkin toivoa tuleville johtajan asemaan päätyville
henkilöille: johtajaksi ei synnytä, vaan rooliin vaadittavat taidot on
mahdollista oppia.
Parhaimmillaan johtaja
onnistuu luomaan yhteishenkisen joukkueen, joka tavoittelee yrityksen parasta ryhmän
jäsenten henkilökohtaiset vahvuudet huomioon ottaen. Vaarana ihmisten
käyttäytymisteorioita hyödynnettäessä on toisaalta joko liian vankka tai liian
pehmeä ote työntekijöihin. Pehmeä ote voi saada aikaan ikään kuin jatkuvasti
käynnissä olevan työntekijöiden kahvikutsuhetken, jolloin tuottavuus ja
yrityksen päämäärät saattavat jäädä toisarvoiseksi. Johtajan tulisi välttää antaa
mennä -asennetta, nk. Laissez-faire -tyyliä, jossa sekä huomio ihmisiin että
tuottavuus kärsivät.
Johtamistyylit
Luennoilla
käsiteltiin eri johtajatyyppejä ja näitä saimmekin pohtia esimerkkien keinoin. Kussakin
eri tyylissä on omat plussat ja miinukset. Karismaattinen johtaja kykenee motivoimaan
työntekijöitä ja luomaan positiivista kuvaa tulevaisuudesta – eri asia onkin
se, saavutetaanko näitä pelkillä suurilla sanoilla. Liiketoiminnallinen johtaja
saattaa käyttää ulkoisia motivaatiokeinoja tai rangaistuksia tavoitteen
saavuttamiseksi ja samalla unohtaa inhimillisen puolen alaisten kohtelusta. Toisaalta
nämä tehtäväorientoituneet mielet pääsevät todennäköisemmin tavoitteeseensa
kuin edellinen johtajaesimerkki. Muutosjohtaja omaa tyylin joka mielestäni
nousee esille tämän päivän yrityksissä. Nämä innovaattorit vievät ideoitaan
läpi ja uudistavat vanhoja toimintatapoja firmoissa. Ehkä tässä viimeisessä johtamistyylissä
onkin asian ydin – olettaen, että johtajalta löytyy hieman kykyä muuntautua ja
ottaa vastaan työntekijöiden palautetta, jotta tehokkain metodi löytyy.
Valmentaminen
Työntekijän valmentaminen
on keino kehittää tämän taitoja positiivisen rohkaisun kautta. Johtajalla on
tässä prosessissa tärkeä rooli ja työntekijän tästä saama hyöty on paljolti
kiinni johtajan omasta motivaatiosta valmentamista kohtaan. Valmentamiseen on
eri lähestymistapoja riippuen tilanteesta ja mentorointi on yksi näistä. Siinä
mentorin tarkoituksena on välittää omia kokemuksiaan ja taitojaan mentoroitavalle.
Motivaatio
Ihmiset voidaan karrikoidusti
jakaa kahteen ryhmään perusluonteen mukaan. Teorian X henkilöt ovat luonteeltaan
laiskoja, ja heidän on vaikea löytää sisäistä motivaatiota tehtävien suorittamiseen.
Palkintoa ei löydetä työn suorituksesta itsestään, vaan ulkoinen motivaatio on ajava
tekijä. Nämä ihmiset vaativat teorian mukaan vahvaa johtamista kapasiteettinsa
vuoksi. Teorian Y mukaan taas ihminen on ahkera ja kyvykäs. Hän on luova ja usein
sisäinen motivaatio löydetään itsensä toteuttamisesta. Itsekontrolli on usein
keino saavuttaa henkilön omat tavoitteet.
Kommentit
Lähetä kommentti