Vastuullinen johtaminen ja etiikka

Se on fakta, että kuluttajan ostopäätöksiin vaikuttavat nykyään aina vain enemmän ja enemmän eettiset kysymykset sekä kuluttajan omat arvot. Se myöskin on fakta, että yritykset huomaavat tämän -ja käyttävät sitä markkinointikeinona. Kun etiikalla ansaitaan rahaa, onko se silloin eettistä?

Tässä tullaankin vastaan liiketoimintaetiikan paradoksin kanssa. Toisaalta yritysten pohjimmainen tavoite on saada liiketoiminnallaan voittoa, mikä usein saavutetaankin muiden kustannuksella tapahtuvalla omien intressien maksimoinnilla, mikä harvoin on eettistä. Toisaalta taas, jos voiton saamiseksi hyväksikäytetään eettisiä arvoja vaalivien asiakkaiden ajatusmaailmaa ja saavutetaan siinä sivussa oikeastikin jotain hyvää (esimerkiksi hiilijalanjäljen pienentämistä tai eläinten oikeuksien parantamista), onko etiikan hyväksikäyttö yritysmaailmassa oikeastaan edes väärin? 
Paradoksi ilmeneekin tässä etiikan pattitilanteena: kuluttajakunta tuomitsee, jos teet, mutta myös jos et tee.

Oli niin tai näin, jokaista yritystä velvoittaa niin kutsuttu yhteiskuntavastuu: koska yritysten toimintamallit ohjaavat pitkälti asiakkaiden kulutusta ja siinä sivussa asiakkaiden tahtomatta heidän omaa eettistä jalanjälkeä, on sillä väliä miten liiketoimintaa ja tuotteiden elinkaarta hoidetaan ja säännöstellään.

Yrityksillä on sekä valtiollisella että kansainvälisellä tasolla taloudellinen vastuu kehittää kilpailukykyisiä tuotteita markkinoille vastaamaan asiakkaitensa tarpeisiin. Toisaalta heillä on myös ympäristöllinen vastuu olla selvillä toimintansa ympäristövaikutuksista, tietää asiaa koskeva lainsäädäntö ja noudattaa sitä. Tähän liittyen yritysten tulee olla tietoisia jatkuvasti muuttuvasta yhteiskunnasta ja tunnistaa omassa toiminnassaan vaadittavat muutokset ja kehittää itseään ajan hermolle. 
Kaiken tämän ympärillä pyörii myös yritysten sosiaalinen vastuu: huolehtia alaisenaan työskentelevän henkilöstön työhyvinvoinnista, osaamisesta sekä työmotivaatiosta, ylläpitää avointa vuorovaikutusta asiakkaidensa ja oman toimintansa välillä sekä edistää yhteistyömahdollisuuksia ja suhteitaan muitten alan yritysten ja tahojen kanssa.

Eettiset arvot ohjaavat näin pitkälti nykyajan yritysten toimintaa, mutta saattavat luoda pahimmillaan myös illuusion toimintamalleista, joita yritys ei edes todella noudata. Etiikan esirippu voi nimittäin byrokratiatasolla sisältää valtavasti yrityksen hyödynnettävissä olevia porsaanreikiä, joilla toiminta saadaan helposti näyttämään ulospäin hyvältä ilman, että toimintamalleja tarvitaan todella muutettavan sisältäpäin (esimerkiksi monet pikamuodin vaateketjut kestävän muodin mainoskampanjoineen).

Muutosta näihinkin aspekteihin vaaditaan vielä ja paljon, vaikka monella alalla ollaankin jo kuljettu hyvä matka kohti parempaa kulutusyhteiskuntaa.


Kommentit

Suositut tekstit